2016. augusztus 28., vasárnap

tercelés -harmónia- anya

Ignazio magára maradt a tercelésben, ettől inkább sivításnak hat egyébként szép tenorja,
Piero hatalmas kacagásban tört ki, az elmaradt hangjai nyomán,
a mindig maximalista  Gianluca meg kicsit elkeseredettnek látszik a  balul sikerült  hangzás miatt.

A riporter - ki egy klassz acapellára  számított, próbálja megérteni mi is történt. Miközben  Piero nevetése magával ragadja az embert, s egyáltalán nem látszik oly tragikusnak a helyzet , csak a jókedve  árad, mosolyra  késztetőn.. Ignazio , - aki vesztese is lehetne   ennek a  helyzetnek-,  egyáltalán nem  bánkódik, sőt  megragadja az alkalmat, hogy akkor   beszéljen  zenei harmóniájukról, s  máris  magyarázza, hogy miért is alakult  így  az iménti  daluk. Mondata  végén Piero már kezdi is újra, az előbb félre sikerült  dalukat. Most már tökéletes  hangzással megszólaltatva azt . ( 15:22- nél )
 
 
                                                   https://youtu.be/ddV-dRXZmtA
 
Nekem meg leesik a tantusz. :-)  A 40 éves  tantuszom. Megértettem végre, hogy  anya  miért is hallgatta élte  utolsó 10 évében  állandóan a moszkvai rádiót. Azt értettem eddig is, hogy ez   egyfajta elvonulás - kivonulás volt részéről, de arra  csak most jöttem rá, hogy hova  is vonult  el. A szláv  dalok, zenék hangzásába, harmóniájába. Nem a hírek, társadalmi történések érdekelték -ezt eddig is sejtettem-  hanem a sok énekes-zenei betét. A harmónia megélése  általuk. Amiből egy életen átvonuló, permanens  hiánya  volt attól kezdve, hogy  anyukája oly fiatalon meghalt.
 
A tercelés a magyar népzenének igazán nem mondható sajátjának. Nem is hallottam tőle egyetlen magyar   népdalt sem, csak  szerb vagy orosz dalokat, filmbetéteket énekelt.  S mily igaza volt, a maga belső gyógymódját tekintve. A terceléshez kellenek társak. Társak akik hasonlóan gondolkodnak, éreznek, azonos  ütemben, megfelelő hangközzel kapcsolódnak be, mert  különben   borul az egész harmónia és disszonancia   lesz belőle. S mily nagy szüksége van mindenkinek  a HARMÓNIÁRA! Az együttes  éneklés, zenélés, ( tevékenység)  harmóniájában szívet melengető érzések vannak. Biztonság, elfogadottság, szeretet. Mindaz ami  egy életen át hiányzott neki, s amit némiképp pótolhatott a dalok, zenék , hangok által.
 
S persze nekem is van pár szláv népzenei lemezem, pravoszláv  egyházi   zeném. Öntudatlanul is belém ívódott szerencsére,  anya zenei világa. Pedig Ő aztán sosem  akart semmire rávenni, sosem éreztem, gondoltam, hagy bármit is akarna  adni nekem, mégis a zenei világa velem van , bennem van. Elő tehát a lemezeim egyikével akkor ! :-)

S igen, anya így adott, késletetett idővel. Évtizedek múltán, kérdésekre  megtalált válaszokkal. A bennem lévő Önmagával.
 
                                                 https://youtu.be/oYvw7jm-lsw
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...