2016. május 20., péntek

Szentháromság jelkép kapun, bejárati ajtón

Budaörsön több felé láttam  látom, hogy a régi 100-200 éves   házak,/ borospincék kapuját, ajtaját faragott tulipánok díszítik, mindig körbe  foglalva.
Próbáltam megtudni ennek az eredetét, de eddig nem jártam sikerrel. Így csak arra tudok hagyatkozni , amit a  net-en  találtam e szimbólumról.

E szerint védő szerepe van,
s a tulipán a három szirmával a szentháromságot  jelképezi.
 
Az alábbi, egy  bő 150 éves pince kapuja 
vagy a hasomló korú ajtó dísz
a Zichy család uradalmi  birtokának egyik  épületén  szépen
megmaradt épséggel idézi vissza a kort, 
divatját.
 
A népművészteben a tulipán másik
  szimbólumjelentése a termékenység, nőiség .
Bármelyik miatt is került  ez a díszítő elem ajtóra, kapura.
csodaszép, és mamár titokzatos is.
 
Oly régii ez a gondolkodás. gondoskodás.
 Indiánok, afrikai őslakosokról is olvastam,
hogy a bejárathoz,
 vagy küszöbére  készítettek  speciális, óvó-védő  festményt,


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...