2016. május 11., szerda

Somogyi Ferenc szobrász

 Épp azon tűnődtem,
hogy a Zichy major eresz alján  őrködő,
 fából faragott
és lebegő- csavart  fém "lángokkal" dúsított"
 sárkányfej,
 gótbetűkkel írt feliratának első szava  mit jelent? - 
mikor a szobor alkotója  hozzám lépett,
s mintha  gondolataimban olvasna,
 elmondta, hogy  ZORDON aki benned él,
a pajzs felirata.
 
Gondoltam, hogy akkor  csakis Ő lehet az alkotója,
s nem tévedtem, A sárkányfejet Somogyi Ferenc  
készítette, ki a HATOK művészcsoport
 egyik tagja.
 
 A sárkány, egy közös projekt részeként "kelt életre"  fából-fémből, mert időről -időre a HATOK -akik néha  heten vagy akár nyolcan is alkotnak egy kis , közös  csoportot a BUM Art tagjaiból, és megajándékozzák magukat egy-egy közös  projekttel. Választanak egy  témát, ami nevükkel ellentétben  nem a 6-os számhoz, hanem a 7-hez kapcsolódik. Jelen esetben a mesebeli sárkányfejek, De volt már 7 bűn és  7  erény is téma. S valóban emlékszem is  rá, hogy tavaly hosszú ideig látható volt a z Önkormányzat oszlopai között kifeszítve, a két hatalmas " molinós" kompozíció
 
Zordon  egy kitalált név, mondja  alkotója.
 Minden esetre nevének  hangzása , nekem egyszerre mogorva , erőteljes, de ugyanakkor meg  Gryllus Vilmos nem rég hallgatott gyerekdala, :  a Skót, szövege. dallama  jut eszembe a névről, és ezzel át is lényegül számomra  unokáimmal kedvenc  számunk,  várának őrzőjévé. :-) A félelmetes, ijesztő sárkány "ami  bennünk él " így megszelídült egy pillant alatt  - nevének hallatán-
 
Talán ezért is van, hogy tovább nem is kérdezgetem szobrászát a sárkányról, -amit utólag bánok is- hiszen pont azt nem tudtam  meg, hogy mit jelent alkotójának.:
 
Minden esetre  nagyon jó helye van viszont , itt az eresz alatt .
S ahogy a  fény megcsillan a csavarodó, tekergő fémlapokon, kénköves tüzet imitál. :-)
 
 
 
 
 
 
A beszélgetésünk is  észrevétlenül tekeredik- csavarodik  témáról, témára, s végül  kilyukadunk az oktatás szerepére, a generációkra gyakorolt hatására. Közös pont az én egyszerű  tanítói  szemléletem és az alkotó - művész ember  gondolkodásában, hogy a művészeti  nevelésnek sokkal nagyobb hangsúlyt kellene  kapnia, mint ahogy az most és -teszem hozzá- régebben is az elmúlt 60 év folyamán   volt.
 
Megtekinthetem közben  alkotó műhelyét, műtermét  is, ahol minden szabad helyet rajzos vázlatok , tervek és kész, vagy épp készülő szobrok  borítanak. Ugyanakkor a vastag, 300 éves, fehérre meszelt falak , és tekintélyes ablakokon beáramló fény egy olyan biztos keretbe  foglalják a szerteágazó témákat, kész és készülő műveket, hogy azt érzem,  igen !, ez a tökéletes  hely az a szobrok, vázlatok egybefogáshoz. 
 Néhányuk nagyon is  ismerősnek  tűnik ! Mintha  láttam  már  volna -  ismerném őket!  érzésem van.  Ki is derül hamarosan, hogy ez így is van, tavaly a zeneiskolában  volt  néhányuk hosszabb időn át  kiállítva.S bizony ott többször is  találkoztam  velük.
 
Ezek a szobrok aztán egyáltalán nem zordonok!
 Lágyak, kecsesek, lebegők.
Viszont a lángnyelvek hajlékonysága
mozgékonysága
ott van bennük,
Minden porcikájukban
 
 
Egyre többen jönnek, beindul talán ez a Színezzük ki  Budaörsöt program. Én is ecsetet, festéket kérek, s míg én a festéssel , és újdonsült gyerek ismerősömmel  való beszélgetéssel vagyok elfoglalva, kikerül néhány  szobor illetve  festmény  a falakra, földre. Így mikor   eljövök örülök, hogy módom van megörökíteni  őket fényképekben.
 
Ami talán a legmélyebben érintett meg,  az ez a  szobor. Volt gyerekként egy néger babám. Ami önmagában is  ritkaság volt akkoriban .A nagymamám külön neki varrt ruhákat, hogy öltöztetni tudjam, nagyon szeretettem, sőt Ő volt az az én egyetlen .igazi babám. Őt juttatta eszembe, és azt az érzést amivel kötődtem hozzá. Titokzatos volt, különleges és mélységes, mint ez a szobor is. Egyből rabul ejtett.  ami nem is lehet véletlen, hiszen a címe. VAN EGY TITKOM :-)
 
 
 
Hosszú percekig  néztem a szobrot és közben észre sem vettem , hogy fölötte , a rögtönzött Somogyi Ferenc mini tárlat egy másik  alkotása van.
 
Megállásra késztető ez is. S bizonyára ez a kép jellegzetesen teljesen más érzéseket kavar fel  a két nem - ffi és női nem - képviselőiben. Talán jelezi is ezt, a két eltérő tónus  a művész szándéka szerint is!  Meglesőnek és meglesettnek lenni a pólus két  vége. Felkavaró és tiltakozást kiváltó belőlem a kiszolgáltatottság okán. De a kép  épp ezért is nagyon jó, akkor is ha nem szeretem érzéseket  hoz fel. A grafikát  Hobo-BB. Vadászat c  albumának a Fattyú reménytelen szerelme és halála  c  dal ihlette,  miként a Művésztől megtudtam (https://youtu.be/n53GvYPJCwc)
 
 
 
De oldja a feszültséget a többi mű.  A mezők szabdalta domb - hatású ruhába bújtatott, lebegő,  tekergő hajfürtökkel  mezőn pihenő, azzal szinte egybeolvadó  nőalak.  A mű címe: Persephone alászáll. 
 
 
 Ő pedig JUSTICIA
 
 
S búcsúzóul  a hosszú élet jelképével - egy teknősbékás kalappal ékesített
-   csodás portré
 
 
 
Tartalmas  szép  délelőtt volt ez számomra. Csupa olyan eseménnyel, élménnyel amire  álmomban sem gondoltam volna. S azzal az elhatározással, hogy ezentúl gyakrabban  látogatok el a
 
rendezvényeire.
 
Egy kis csemege  a végére.Találtam egy interjút a szobrászművésszel a neten. Nagyon jó írás, és mindenképp  kedvcsináló, az elmélyültebb  ismerkedésre  művészetével
 
A HATOK : Biatorbágy , Érd és Budaörs, Nagykovácsi művészeinek  egy  csoportja,
 


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...