2014. május 27., kedd

kódok és telefonszámok

Régen, az ős időkben, ami azért nem oly  távoli múlt,  15-20 év csupán, a mobilhoz járó telefonszám nem volt választható.
Emlékszem az első mobilom számát alig tudtam megjegyezni- valahogy olyan számkombináció volt, amitől az, megjegyezhetetlen volt számomra. Mikor  tönkrement a telefonom  abban reménykedtem, hogy az új  mobilhoz járó szám talán  jobb lesz. Így is történt. Választhattam  is talán 3-4  szám közül. Így amit kiválasztottam, azt  azon nyomban  meg is jegyeztem. Azóta  hozzám "nőtt". Most azonban  rendetlenkedik a  mobilom - nem is csoda  bő 10 éve használom - így vittem  szervizelésre. Kiderült SIM kártyát kell cserélni benne. Viszont a telefon számom  maradhat a régi. Nagy   megkönnyebbülés volt ez nekem, sőt még a kódot is   be  tudták állítani a régire. Mindezt térítés mentesen!
 
Volt azonban egy régi mobilom,  aminek számát már rég kiosztották másnak - mivel nem aktiváltam időnként mikor kellett volna , gondoltam, hogy ideje  biztosabb alapokra helyeznem a telefonos rendszeremet, s vásároltam  bele  egy  új  SIMkártyát. Fel voltam készülve, rá, hogy majd  megint valami  extrém számsort kell megtanulnom, de  ez a világ a múlté!
Kaptam egy  paklit a kezembe, amiből választhattam kedvemre   telefonszámot. Először meg is rémültem egy kicsit, hogy, hogy fogok én dönteni e rengeteg szám közül, de  aztán hagytam magam az érzéseim szerint működni.  S nem csalódtam. Volt egy szám , amit első  látásra "megszerettem" s azt választottam. Az eleje a szülinapom száma, de biztos, hogy nemcsak ez döntött , mert volt előtte más is ami ugyanazzal kezdődött. Ez a szám valahogy szimpatikus volt, könnyűnek tűnt, s kétszeri ránézés után már  fújtam is magamban

Egyre  több kódot, számot jegyzünk meg, - szükségszerű az életünkhöz-.
Kapukódok - otthon, munkahelyen, óvodai - rokoni kapukhoz.
Riasztó kódok,
bankkártya pinkódok, telefonszámok
jelszavak mindenféle  szg-alkalmazásoknál.

Valahogy vannak számsorok amiket  könnyedén, első látásra / hallásra  meg tudok   jegyezni,  míg más számsorok esetében  teljességgel  lehetetlennek érzem  tartós rögzítésüket. Írhatom, memorizálhatom bármily sokat, az eredmény elég lehangoló. Ráadásul, pl  telefonszámokat, én többféle rendszerben rögzítem.
Nem szándékosan, hanem valamilyen  intuició alapján.  Egyiknél  3-2-2 csoportot alkotva, másoknál meg pont fordítva  2-2-3 csoportokat képezve belőlük. Nincs  benne rendszer,  érzés  alapján  működik. Mint ahogy arra sem tudnék választ adni, hogy  bizonyos  számok miért  "ellenszenvesebbek".

Aztán ott van pl. a kapukód számsora. A kezemben rögzült. Automatikusan  pötyögik ujjaim, miközben  egészen más féle dolgon  jár az eszem.

Vannak olyan telefonszámok, amiket  20-25 év óta tudok, s bármikor   fel tudom idézni, holott évente  csak  pár  alkalommal  hívom. Itt azért van  némi magyarázatom,  hiszen akiké, azok  fontosak a számomra. Barátok  volt kollégák. Másokat  meg  többször is meg kell néznem a papíron, mikor  hívom, mert  " menet közben kiesik a fejemből ".

Vissza kellett mennem a szervizbe  ma , mert volt  még egy kis elintézni valóm . Ugyanahhoz az alkalmazotthoz kerültem  fél 5 körül , aki  reggel 9-kor, nagyon készségesen segített a problémám  orvoslásában. Pontosan emlékezett nemcsak a problémámra, hanem  arra is, hogy reggel elmaradt kényszerűségből egy   kód megváltoztatása. Amit azonnal orvosolt is, hangosan mondva mellé a reggel elhangzott-használt  PIN kódot is. Gyanítom, hogy  Ő sem  képes minden, aznap használt  kódot  fejben tartani. Kell valami "hordozó anyag"- pluszként ahhoz, hogy  bizonyos számok megmaradjanak akár  évtizedeken át !

De mi az plusz, amitől egy - egy szám vagy számsor nagyon hosszú ideig  megmarad bennünk, míg mások ellenkezőleg,  kilebben fejünkből azonnal?


 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...