2013. július 12., péntek

A nyár örömteli órái

Egyértelműen első helyen áll a  befőzés. Már ott kezdődik az öröm, mikor  az érett  gyümölcsök látványa előrevetíti bennem  a befőzés foglalatosságát. Kovácsiban ez már korábban elkezdődött, hiszen ott napról-napra nyomon követhettem a kertben a gyümölcsök érési  folyamatát. Hacsak rágondolok a roskadozó ribizli és egres bokrokra, elfog a befőzés izgalma.  A meggy fák alatti eszegetésekre, a cseresznye ropogós  szemeire, a sárgásan, narancsosan magát kellető barackokra, úgy érzem most azonnal hozzá kellene  fogni.
Persze ma már csak a zöldséges boltban és utcai árusoknál  csodálhatom e  nemes  gyümölcsöket, de  így is a nyár  fény pontja  nálam a befőzés.

Kis adagokban, hogy elejétől a végéig öröm maradjon.

Ahogy tűzön főve  alakul, változik a  gyümölcs állaga, színe, sűrűsége , boldog érzéssel tölt el a lekvár  kavargatása.  Majd a merőkanálból az üvegbe  pottyanó kis adagok megtöltik az üvegeket. A kupakok pillanatok alatt és szorosan záródnak. s már  viszem a  párnak közé  bebugyolálásra.

Az ezt követő türelmes  várakozás. címke készítés, tovább fokozzák bennem az örömöt. Tettem valami fontosat  az elkövetkező hónapokért!

Aztán elfoglalják helyüket a polcon, egymást követve a lekvárok,  hogy bármikor megidézzék majd  a nyár  örömét, sárga ragyogó színét. Süteményekbe  töltve, vagy csak  kenyérre  kanalazva.

A mai napig őrzök 2 üveg ribizli lekvárt és 1 üveg  ribizli szörpöt , amit  még Kovácsiban főztem be. Viszem magammal, akárhova is  megyek. Nem fogom megbontani, -  mint  tengerek mélyén  szunnyadó ép , érintetlen   borok - őrzik a múltamat.




Viszont  - ha mást nem, egy kis  barack lekvárt-  mindig befőztem azóta is. Ahogy stabilizálódtam az új helyeken, úgy nőtt az eltett  gyümölcsök mennyisége is

A lábosban kavargó árnyalatok , a gyümölcs  mindent kitöltő  illata a legszebb dolgok közé tartozik nekem. A nyár kiemelt órái ezek.




 
 
 
Az idén már  meggy lekvárt is   készítettem. Sajnos a ribizli nagyon drága ,20dkg  300Ft felett  van. Fekete  ribizli meg olyan ritkaság, hogy számba  sem jöhet. Pedig az az igazi!  Így marad a 14 éves ribizli lekvár  nézegetése, és az emlékek felidézgetése.
 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...