2013. január 22., kedd

Vers - tanulás-vizsga

Az elmúlt pár napban lépten  nyomon  versek és vizsgák "kerültek utamba".

Legnagyobb unokámmal az iskolából hazafelé menet, a Himnuszt mondogattuk,mert másnapra 4 verszak volt a penzum.  Igaz  3-at már tudott csak  egyet  kellett még hozzátanulni és sikeresen  ezt teljesítettte is  a hazaút megtétele  alatt.
Középső unokám - az óvodában épp tanult verseket - tanítgatta nekem közös  délutánukon.
 
Pár nappal később egy  főiskolás ismerősömmel  találkoztam, s  szóba  került, hogy 90 gyerekverset kell megtanulnia   a vizsgára, úgy, hogy tanára bármelyik versből egy részlettel kezd és neki folytatnia  kell. Ez a  feltétele a sikeres vizsgának! Nézek  csak ki a  fejemből - ahogy pesties  szlenggel mondják-  s nem értem ezt az egészet.
 
Ha már gyerekversek , akkor szaktudójához hogy nem került el, az AMI A SZÍVEDET NYOMJA kötet? s benne a bélyeg gyűjtés alapigazsága? " kaptam 1kg-ot, azóta nem gyűjtök bélyeget!
 
Persze  tudom én, hogy egy  főiskolásnak (sajnos) nem  szeretni kell amit tanul, hanem  levizsgázni az adott feltételek  szerint.
 
No akkor  hozz egy papírt , ceruzát, nézzük azokat verseket!-mondom,
Mutatok egy  trükköt, amivel   meg fogod  tanulni határidőre  a verseket.
Sorjáznak a laptop  képernyőjén  a versek , Rövidek, hosszabbak,  egyszerűbbek , nehezebbek.  Népköltésektől - Weöres-ig  minden  féle.
Válassz egyet amit nehéznek találsz!
Móra  Ferenc: Sétálni megy Panka című versét választja.
-Ez még tetszik is, mondja, de nem tudom megjegyezni,
egyáltalán nem tudok most verseket tanulni!
 
Értem elkeseredést. Megértem.  Egy eredménye  már van ennek  a nagy  memoriter őrületes  vizsgának. Kontra produktív lett. Ha valamit nem  akar látni sem, azok a versek! Szuper! Na innen kell felállni!
 
Nem hiszi el hogy sikerülni fog neki  egyetlen  verset is megtanulnia, de, legalább egy esélyt ad nekem.
 
" Sétálni megy Panka  a  búzamezőben
pillangós  papucsban, hófehér kötőben
dalolgatva  ballag egyes egymagában
virág testvérkéi  vigyázzatok rája....."
 
-Hogy jelölnéd egy rajzban a sétát?
-Lábnyomokkal
No akkor kezdjük!
S lerajzoljuk közösen egyszerű jelekkel a verset , sorokként 
időnként megakadva persze, hogy  mi az  kötő? 
Milyen a búzavirág? Szagos  fodormenta? Széki levelek?
A szúrós királydinnyéről már nem is beszélve.
Már  nem  verstanulás a lényeg, hanem, hogy milyen piktogrammal lehetne  egy egy  lényeges  szót megjeleníteni.
Negyed óra alatt elkészül  a 3 versszak  képi formája, boldog, sőt lelkesen "olvasgatja" a rajzokról  a sorokat!
Imádlak!  mondja, s  látom rajta, hogy visszakapta a  lendületet. Tetszik neki az új tanulási  forma. Jó játéknak  tartja. S legfőképpen hatékonynak.

Meglesz az vizsga- így érzem.

Mindig  szerettem a verseket, sokat is tudtam fiatal koromban. ( 90-et,biztosan  :-)) Szavalóversenyekre  jártam kamasz és fiatal ifjú koromban. Magyar tanárnőm ajánlására,  bérlettel rendelkeztünk az Irodalmi Szípadra. Ahol oly kíválóságok  szavaltak mint Jancsó Adrien , Jordán  Tamás, Latinovics Zoltán, Ruttkai Éva, Básthy Lajos, vasárnap vagy szombat déletőttönként . Két órán át  csak  verseket hallgatva töltekeztünk!
S még el is gondolkodtam azon, hogy talán  előadóművészet felé kellene  mennem. Nem tettem meg, de  vers  szeretete  megmaradt. Normális  dolog volt számomra   fiatal koromban  bevackolni magam  egy   jó zugba pár  verseskötettel és órákon keresztül verseket olvasni. De hogy "kilóra"  tanuljak verseket, na  az sosem jutott eszembe.
Nem  értem ezt az abszurd követelményt. Azt érteném, hogy  egy pedagógus jelöltnek tudni  kell egy-egy adott témához  verseket gyűjtenie, Haladnia a korral, nyitottnak  lennie  az  új versek felé is, hiszen  mamár  egészen más  stilusú, szóhasználatú versek  vannak mint akár  30 évvel ezelőtt. Ugyanakkor  őrizni a régi értékeből is amit csak lehet. Ehhez  egészen jó  vizsga teszteket  lehetne   előállítani.

De feladni 90  verset - nem mindegyik  4 soros hanem  jóval hosszabb, tehát  átlagban mondjuk 90x6 sorról van szó , ami 540 sor, ha csak  4 szóval veszünk egy  sort akkor az 3240 szó kívülről, pontosan. Mit mér ez egyáltalán? Ennek birtokában  egy pedagógus majd  meg fogja szerettetni  tanítványaival a  verseket? Meg tudja őket tanítani verset  tanulni?  Pedig az lesz a dolga!

Annyira szomorú ez nekem.
 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...