2012. június 22., péntek

Érettségi : Ady Fekete zongorája

Mariannal gyakran találkozom mostanában. Munkahelyet váltott, és így  a távolsági buszon hetente egyszer- kétszer  utazunk együtt. A 10-15 perces   közös út során idézgetjük a múlt azon részeit, mikor  tanítványom volt majd 30 évvel ezelőtt.  38 éves múlt, lánya is már  18 éves. Lendületes, nyitott, láthatóan a helyén van   kívül-belül  a világban.

Ma is, mutatta, hogy üljek mellé, s nagy boldogan  elővette, frissen megkapott érettségi bizonyítványát.
" Látja  Zsuzsa néni nem volt  hiábavaló a velünk való munkája! Megcsináltam!"
Megható, hogy énnekem is  tulajdonítja sikereit, s ha még csak udvariasságból tenné is jólesne, de  nyílt, egyenes  tekintetében, mosolyában látom rajta, hogy  valóban  komolyan  érzi azt, hogy az óráim hatással voltak az életére.

 Magyarból  végig azon imádkoztam - mondja-  hogy Adyt ne  húzzam ki. Csak az első órán voltam ott mikor  vettük, mert épp műtöttek.
Máskor nem volt időm tanulni, csak azt tudtam amit az órákon megtanultam. A tételeket is csak egyszer  tudtam átolvasni.
 Ady-t húztam. Tudtam az életrajzi adatait,  meg, hogy hétszilvafás nemesi családból jött, szerelmeit,  meg  pár versét, és  beugrott az, hogy az órán a tanárnő  A fekete  zongora c. verséről mondta, hogy az a költő saját  maga . Örültek, hogy emlékszem ilyenekre  az óráról. Szerintem ezért kaptam négyest.

A fekete zongora című  Ady vers  az én életemben is  fontos szerepet játszott  középiskolás  koromban, - mondom  Mariannak, mert  emlékszem, hyog  atanárnőm  megdicsért  önálló elemzésemért, és az akkor nekem nagyon jól esett.

Nyelvészetből meg , az anyanyelvi emlékeinket húztam. folytatja lelkesen Mariann . A Tihanyi apátság alapító leveléből is tudtam idézni, meg sok minden  eszembe jutott.
Törénelemből meg a 2012-es  ALAPTÖRVÉNYT  húztam, amit  lehetett használni is.Igaz csak az órán  volt egyszer a kezemben, de  tudtam, hogy, hogy épül fel, mit, hol keressek benne, így az is  négyesre  sikerült. A földrajz is közepes lett , szerettem azt is.

Nagyon örülök én is,  örömének, sikerének. Jó látni ahogy  élvezte az egész tanulási folyamatot, s milyen jó, hogy vannak   középiskolai tanárok akik  fontosnak érzik a dolgozók gimnáziumában végzett munkájukat, s hozzájuttaják  diákjaikat a tanulás - tudás örömének  boldogító élményéhez.

Emlékszem nagyapám is milyen lelkesen beszélt a 60-as években  , a dolgozók általános iskolájában tartott óráiról. Sok bányász, földműves, vagy  a főváros valamelyik gyárában  dolgozó munkás ott és akkor szerzett  általános tudást  és persze  bizonyítványt , akiknek korábban nem adatott meg a tanulás lehetősége.

Hazaérve kezembe is vettem Ady kötetemet.  De  rég  fogattam már !-  Így  rá is csodálkoztam, hogy  illlusztrációk is  vannak  benne. Gyorsan  meg is keresem ki az illusztrátor, s igencsak meglepődtem, hogy milyen   kincs van a kezemben - nagyapám által megint csak -   hiszen az illusztrátor nem más  mint,  BORSOS MIKLÓS
 http://hu.wikipedia.org/wiki/Borsos_Mikl%C3%B3s


De jó, hogy vannak ilyen  váratlan találkozások, mondatok, amik újra és  újra, régen kézbevett könyvek megnézésére késztetik az ember. A mai hangzós világban sokkal inkább egy hangos könyv, vagy   régi bakelit lemez lejátszása mellett döntök. Igaz  az is persze egy  Latinovics, Gábor Miklós,  vagy Básti Lajos verses lemezinek hallgatása gyönyörűség mindenkor.
Talán a nyugdíjas évekkel majd  újra lesz idő a versolvasásokra is,  amik 40-45 évvel ezelőtt oly  fontosak voltak számomra,

Kezdem is  akkor két Ady verssel:

A FEKETE ZONGORA
Bolond hangszer:sír,nyerít és búg.
Fusson akinek  nincs  bora,
Ez a fekete  zongora.
Vak mester  tépi, cibálja
Ez az élet melódiája,
Ez a fekete  zongora.

Fejem zúgása, szemem könnye,
Tornázó vágyaim sora.
Ez mind, mind, a fekete  zongora.
Boros, bolond szívemnek vére
Kiömlik az ő ütemére,
Ez a  fekete  zongora


ÜDVÖZLET

Behúnyt szemekkel újra látlak.
Kedves, szép hely, köszöntelek!
Május szellő, virág - illat
Elhozta hozzám  a képedet.
Görbe  utcáid újra látom,
Rabául ejt sok,régi álom,
S álmomban látlak tégedet,

Erdőd, hegyed már lombot öltött,
kertedben nyílik  a virág,
Az áldott nap meleg sugarait
Fényes kévékben szórja  rád.
Fény és illat a  szívbe  tódul,
Mely mámoros az égi csóktúl,
Fellángol és szeretni vágy.



Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...