2008. február 17., vasárnap

Feldobott labda

Dolgozzatok rabszolgák!- hangzott ímígyen a megjegyzés a takarítás utolsó fázisában a festékfoltok eltüntetése közben a tétlenkedőktől! Dühös lettem. Mindig felbosszant, ha tétlenkedők lenézik azokat akik a munka nemszeretem részét is elvégzik. Dühített maga a gondolat is, hogy már egy elsős gyerek is úgy érzi, vannak olyan társai akiknél Ő többnek érezheti képzelheti magát, vagy már megtanulta , hogy a takarítás előbb utóbb mégis elvégződik, ha Ő nem vesz részt benne akkor is. Nem volt erőm azonban már péntek délben nevelési manőverekbe vitákba bocsátkozni, fáradt voltam hozzá. Míg hazafelé mentem kavarogtak bennem mindenféle gondolatok. Nem akartam a jelenséget csak úgy elejteni, hiszen ez nem az első ilyen jellegű megjelenítődési formája volt. Mit lehetne vele kezdeni. Dolgozzatok rabszolgák csengett vissza újra és újra. Mit tudnak egyáltalán a rabszolgákról vajon?

NA, HÉTFŐRE FELDOBTÁK A LABDÁT vontam le a konklúziót, magamnak. Nem gondoltam, hogy ilyen hamar lehetőséget kapok tőlük arra, hogy elinduljunk a történelmi és művészeti ismeretek alaposabb, rendszerező tanításának útján.
Hétfőre a Művészet Története sorozatának idevágó kötetével, Usborn gyermeklexikonjaink egyikével felszerelkezve indultam neki a napnak.
Balázs azonban megelőzött a beköben. 1000 kérdés 1000 felelet címet viselő gyermek enciklopédiáját mutatta be. Alaposan átgondolhatta. hogy
mi a célja vele mert kis papírcetlikkel bejelölte már otthon azokat az oldalakat amelyeket meg akart mutatni. Égitestek, barlangok után az ősember és az egyiptomi fáraó birodalmáról mutatott be képeket.
Ehhez én is szeretnék hozzáfűzni valamit- mondtam. Én is hoztam ma könyvet az egyiptomiakról .
Mit tudtok a rabszolgákról kérdeztem?
Ők azok akik főznek, mosnak takarítanak, hangzott a válasz.
Most csinálják mindezt, most élnek ? -kérdeztem vissza.Nem, hangzott , de tétovázó hanglejtésükből láható volt, nem biztosak benne.
Mikor?--folytattam a faggatózást.
Úgy 150-200 évvel ezelőtt , nem régebben...hangzott a válasz,.
Tehát nem most főznek, mosnak. amikor mi élünk , hanem régebben Mégpedig nagyon régen csinálták.
Mondjuk inkább azt, hogy főztek, mostak.
Ezután felrajzoltam a táblára a világtérképet, bejelölve rajta Afrikát és a Nílust. Beszéltem a társadalom felépítéséről, temetkezési szokásaikról. mindegyikhez kis rajzot mellékelve.
Akiket még továbbra is érdekelt a dolog, megnézték velem a Művészet története c. könyvet.
Eközben volt aki már egészen mással foglalkozott.Két kislány azonban másolta a táblára felvázolt magyarázó rajzaimat.
Másnap is még szóba került az egyiptomi téma, mert páran behoztak otthonról könyveket, s úgy tűnt számomra,hogy ezzel le is záródott a téma.
Én helyére tudtam rakni amit akartam s volt akit ez a kultúrális örökség is megérintett. Ennél többet ebben az életkorban várni irreális lenne.
Megtettük az első lépést a művészettörténet megismerésének hosszadalmas, s szerteágazó útján.
A következő héten , hétfőn azonban óriási meglepetésben volt részünk.
Gergő hétvégén készített egy Egyiptom címet viselő könyvet. Gergő 7 éves Minden szabadidejét rajzolással tölti. Különleges pontosság részletesség jellemző rá. Otthon szüleitől elkérte a fáraókkal kapcsolatos könyveket, s elkészítette segítségükkel, a maga Egyiptomát.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...